Twee heerlijke weken! - Reisverslag uit Jeffreys Bay, Zuid-Afrika van Anne Loes Dijkslag - WaarBenJij.nu Twee heerlijke weken! - Reisverslag uit Jeffreys Bay, Zuid-Afrika van Anne Loes Dijkslag - WaarBenJij.nu

Twee heerlijke weken!

Door: Anne Loes

Blijf op de hoogte en volg Anne Loes

19 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Jeffreys Bay

Hop en dan ben in je ineens al over de helft van de 3 maanden in Zuid-Afrika. Het gaat echt zo snel! De afgelopen twee weken zijn ook echt omgevlogen.

Zondag 4 oktober was het eindelijk zo ver, Flo zou komen! Ik had zaterdag onze huurauto al opgehaald zodat ik Flo zondag in Port Elizabeth van het vliegveld kon halen. Gek hoor om elkaar weer te zien na een maand, maar zo tof! We wilden die nacht in Port Elizabeth blijven dus zijn op zoek gegaan naar een backpackers, die we uiteraard zo gevonden hadden met ons goede richtingsgevoel. We kregen een prachtige kamer toegewezen in de achtertuin van het hostel. Het was een soort bunker met daarin een bed en een kast. In J’bay woon ik ook in een bunker dus ik voelde me meteen thuis! Maandag hadden we een huisje geboekt in Addo Elephant National park, dus daar zijn we na een heerlijke nacht naar toe gereden. Nadat we onze rangeroutfit compleet gemaakt hadden gingen we vol goede moed op safari. Onze zoektocht begon rustig met wat hertjes en wrattenzwijnen (Pumba uit de Lion King), om vervolgens ook de zebra en de olifant te spotten. Eerst van ver weg, maar uiteindelijk ook heel dicht naast de auto. Super tof! Ons verheugend op de pannenkoeken die we zouden gaan eten reden we aan het eind van de dag naar ons huisje. Het huisje was prachtig en vooral het uitzicht was heel mooi, zebra’s in de achtertuin blijft toch best bijzonder. De keuken van het huisje was helaas iets minder goed uitgerust dan we gehoopt hadden dus pannenkoeken zaten er niet in, dat was even een moeilijk moment maar we zijn er overheen gekomen. Dinsdag mochten we nog de hele dag op safari, op zoek naar leeuwen en de neushoorn. Helaas is dit niet gelukt, wel zijn we bijna vertrapt door een enorme olifant die ineens vlak voor de auto de bosjes uit kwam lopen. Dat maakte een hoop goed. Uiteindelijk bleef hij een heel stuk voor de auto lopen, het zijn echt prachtige dieren. Nadat we ons ontdaan hadden van alle spanning zijn we richting Plettenberg Bay gereden. Voor degene die nog nooit in een auto gezeten hebben, een auto rijdt op benzine. Dit je kunt krijgen bij een benzinepomp, als je te lang wacht met tanken bestaat er een kans dat je tank leeg raakt en je auto het dus niet meer doet. Voor degene die niet bekend zijn met de Afrikaanse snelweg, hier zijn de afstanden vaak lang en ook de afstanden tussen de verschillende tankstations. Zo kan het ineens zijn dat je tank plotseling bijna leeg is (lees knipperend lampje) en het dichtstbijzijnde tankstation 20 km terug was, ik kan jullie vertellen dat is vrij spannend. Gelukkig is Flo nummer 1 in zuinig rijden en konden we onze reis zonder duwen vervolgen. Ook deze nacht weer een toffe backpackers met een tuin vol hangmatten en een kampvuura. Omdat we nog helemaal in de safari mood zaten zijn we de volgende dag naar Monkeyland geweest om daar apen te gaan spotten. Wisten jullie bijvoorbeeld dat er een verschil is tussen monkeys en apes, aap en mensaap in het Nederlands? Ik wist het niet maar nu wel, een educatief verantwoord uitstapje dus. Daarna hebben we nog even aan onze conditie gewerkt door een wandeling te maken in Knysna langs de kliffen omlaag. Het was echt prachtig, het verlaten strand beneden aan de berg deed denken aan Expeditie Robinson, hoef ik dat toch niet helemaal te missen. De trap omhoog telde 300 treden en dan met treden ter hoogte van je knie, dat was dus wel weer genoeg beweging voor de rest van de week. ’s Avonds hadden we dan ook zin in patat, maar we kwamen terecht in een te sjiek restaurant waar we slechts 3 aardappeltjes kregen bij ons vlees, beetje jammer. Eindelijk in bed hadden de buren het erg gezellig samen, probeerde er iemand door onze tralies voor het raam naar binnen te komen en werden we gewekt door de glazen lamp die van het plafond viel. Al met al dus een rustig nachtje, op naar Mossel Bay om te surfen! Na 3 keer heel Mossel Bay door gereden te zijn op zoek naar een surfschool bleek de wind te hard en zat surfen er niet in. We hebben geshopt, vraag Flo maar naar haar mooiste aankoop, en dolfijnen en zeehonden gespot. De volgende ochtend konden we gelukkig wel surfen, de les duurde 3 uur en uiteindelijk kon Flo een keer helemaal naar het strand staan!! We zijn terug gereden naar Plettenberg Bay waar we heerlijk in de zon hebben gelegen. Sportieve meiden als we zijn stond ook zaterdag nog een activiteit op het programma, we zouden canyoning gaan doen. Samen met onze 3 gidsen zijn we gaan abseilen, hebben we van stenen gesprongen, gezwommen en met een kabelbaan naar beneden gegleden. Soms heel spannend, maar vooral heel tof. Jullie begrijpen dat 2 uur klimmen, glijden en springen je niet in de koude kleren gaat zitten, de rest van de dag hebben we dus gespendeerd op het strand. Zondag zijn we terug gereden naar J’bay.

Maandag moest ik gewoon weer werken op Rainbow, Flo is nog een dagje thuis gebleven. Vanaf dinsdag is zij ook mee geweest naar Rainbow. Heel leuk om alles te kunnen laten zien, nu heeft ze echt een beeld bij alles waar ik over vertel. In de middagen hebben we in J’bay rond gekeken en nog een keer getennist. Zaterdagochtend hebben we geprobeerd onze surfles in de praktijk te brengen, helaas waren de golven wel heel heftig. ’s Middags zijn we met Hannah en Eva naar Cape St. Francis gereden, hier hebben ze hoge rotsen waar het water soms hard tegen aan slaat. We hebben hier heerlijk gepicknickt en in de zon gelegen. We hadden inmiddels vernomen dat de herfst is toegeslagen in Nederland, Flo wilde dan ook alle mogelijke zon pakken.

Zondagochtend was het helaas alweer tijd om Flo op het vliegtuig te zetten in Port Elizabeth. De twee weken zijn echt omgevlogen maar waren echt fantastisch. Zo gaaf om dit mooie land samen te mogen ontdekken en alles wat ik hier doe en meemaak te kunnen laten zien!
En nu nog minder dan 1.5 maand hier, hopelijk gaan die weken iets minder snel dan de weken die ik hier al ben. Er staan nog allerlei leuke dingen op het programma dus waarschijnlijk gaan ook deze weken om vliegen.

Om jullie even jaloers te maken, het begint hier steeds warmer te worden. De afgelopen twee weken veel zon gehad en ook de komende ziet het er weer goed uit. Ook ’s avonds koelt het al minder af, heerlijk dus! Stukken beter dan wind, regen en kou!

Ik ga nog even door met genieten hier!
Heel veel liefs xxx

• 19 Oktober 2015 - 21:13

Yvett:

Hoi Hoi Anneloes!

Leuk om je verhaal te lezen. Klinkt echt gaaf allemaal.
    Het is gelukt hoor om me jaloers te maken, haha.

Veel plezier nog en geniet ervan!

Liefs Yvett

• 19 Oktober 2015 - 21:31

Willemien:

Fijn dat je zo geniet. Erg leuk ok je verhalen te lezen.
    Geniet nog maar een poosje.
    Willemien Eilander

• 19 Oktober 2015 - 22:00

Liesbet:

Heey Anne Loes, wat een leuk verslag om te lezen. En geweldig dat je het zo naar je zin hebt. Geniet ervan!
    Groet Liesbet

• 19 Oktober 2015 - 22:23

Mayke:

hey Anne Loes!
    Wat leuk om jouw verhalen te lezen! En dat het zo goed met je gaat! Je bent alweer op de helft en voor je het weer ben je weer in dit koude, saaie en altijd drukke kikkerlandje! Geniet nog! En heel veel plezier nog! Vind het nog steeds super gaaf dat je dit doet! Xxx Mayke

• 19 Oktober 2015 - 22:38

Dana:

Super om te lezen, veel plezier nog!

• 19 Oktober 2015 - 23:58

Lilian:

Hè Anneloes,

Wat geweldig om jouw avontuur te lezen. Klinkt echt top! Blijf genieten!

Liefs Lilian

• 20 Oktober 2015 - 03:10

Dineke Mulder:

Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Geniet nog maar lekker..!

• 20 Oktober 2015 - 06:43

Olga:

Super Loes! Heel erg leuk om te lezen.

• 20 Oktober 2015 - 08:31

Anja:

Hoi Loes, klinkt goed, leuk om te lezen over vakantie in Z-A. Ik krijg er zin in, mogen wij ook jouw werkplek bezoeken?

• 20 Oktober 2015 - 10:04

Josien:

Halli Anne-Loes, wat een geweldige ervaring dit pakken ze je nooit meer af.
    Geniet nog van de laatste maanden. Groeten Josien

• 29 Oktober 2015 - 21:28

Marlies:

Lieve Loes,

Wat een avonturen..!! (Gelukkig had je Lion King research gedaan afgelopen zomer

• 29 Oktober 2015 - 21:40

Marlies (poging 2):

Waarschijnlijk had ik al die Smilies niet moeten doen, haha.
    Want de helft van mijn reactie staat er maar..

Verder wilde ik je nog heel veel plezier wensen en geniet vooral.
    De tijd gaat hier ook snel, dus geniet nog even.

Ik lees graag wat je allemaal weer mee maakt :)
    Tot snel,

Kus Marlies!

• 03 November 2015 - 11:27

Ria:

Hallo Anne Loes, Prachtig verslag, volop genieten dus. Heel fijn en gewoon zo door gaan.... Liefs uit Hessum